مجهز به بخش های تخصصی و فوق تخصصی آزمایشگاه بالینی

تشخیص سریع بارداری

تشخیص سریع بارداری، انواع روش‌های خانگی و آزمایشگاهی

 

اگر چه مادر شدن برای برخی از زنان، احساس خوشایندی است اما گاهی اوقات با چالش‌هایی همراه است. یکی از اولین چالش‌ها در این مسیر تشخیص سریع بارداری است. اولین علامتی که می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد، عدم قاعدگی است. در این شرایط، کیت‌های بارداری که در بازار موجود هستند می‌توانند در تشخیص سریع بارداری کمک کنند. این کیت‌ها با تشخیص سطح HCG (گنادوتروپین جفتی انسانی)، هورمون‌های بارداری در ادرار کار می‌کنند. همچنین، روش‌های خانگی و آزمایشگاهی می‌توانند در تشخیص سریع بارداری به زنان کمک کنند. بنابراین اگر تمایل دارید با انواع روش‌های خانگی و آزمایشگاهی تشخیص بارداری آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

روش‌های خانگی تشخیص بارداری

اگر در مورد وضعیت بارداری یا عدم آن شک دارید گزینه‌های ساده و کم هزینه زیادی برای تشخیص سریع بارداری وجود دارد که می‌توانید در خانه آن‌ها را امتحان کنید.

تست بارداری با پودر سفیدکننده

تست بارداری با استفاده از پودر سفیدکننده از دقیق‌ترین و سریع‌ترین روش‌های خانگی تشخیص بارداری است. برای انجام این تست، ظرفی تمیز را بردارید و مقداری ادرار در آن جمع‌آوری کنید. مقداری پودر سفیدکننده به آن اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید تا جایی که گلوله‌ای نشود. اگر مخلوط به شکل کف یا گاز در بیاید، به این معنی است که شما باردار هستید و اگر کف وجود نداشته باشد، باردار نیستید.

تست بارداری با شکر

تست بارداری با شکر از ساده‌ترین آزمایش‌های تشخیص سریع بارداری است. این روش زمانی که هیچ کیت علمی بارداری وجود نداشت، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این روش، می‌بایست یک قاشق غذاخوری شکر را درون ظرفی تمیز بریزید، سپس به اندازه یک قاشق غذاخوری ادرار به آن اضافه کنید. در این حالت باید توجه کنید که قند پس از اضافه شدن ادرار چه واکنشی نشان می‌دهد. در صورتی که قند به حالت گلوله‌ای درآمد یعنی شما باردار هستید اما اگر این اتفاق نیفتاد و قند حل شد می‌توان گفت باردار نیستید. در واقع هورمون hCG که از ادرار ترشح می‌شود اجازه نمی‌دهد قند به درستی حل شود.

تست بارداری با خمیردندان

برای انجام تست بارداری با خمیردندان می‌توانید از هر برندی استفاده کنید اما مطمئن شوید که رنگ آن سفید باشد. در این روش، دو قاشق غذاخوری خمیردندان را درون یک ظرف بریزید و مقداری ادرار به آن اضافه کنید. در صورتی که رنگ خمیردندان تغییر کرد و کف کرد، شما باردار هستید.

تست بارداری با سرکه

سرکه از دیگر مواردی است که می‌تواند در تشخیص سریع بارداری به شما کمک کند. به یاد داشته باشید، برای این آزمایش خاص به سرکه سفید نیاز دارید. برای انجام این آزمایش، سرکه را درون ظرفی پلاستیکی بریزید، ادرار را به آن اضافه کرده و با سرکه مخلوط کنید. در صورتی که رنگ سرکه تغییر کرد و حباب ایجاد شد می‌توان نتیجه گرفت که شما باردار هستید، در غیر این صورت باردار نیستید.

تست بارداری با نمک

تست بارداری با نمک درست مانند تست شکر عمل می‌کند؛ تنها باید به جای شکر از نمک استفاده کنید. به این صورت که باید مقداری نمک و ادرار به مقدار مساوی در ظرفی بریزید و مخلوط کنید. یک دقیقه صبر کنید. اگر بعد از یک دقیقه حالتی شبیه یک توده سفید خامه‌ای به وجود آمد، نشان‌دهنده این است که شما باردار هستید. اگر چنین حالتی مشاهده نشد، ممکن است به این معنی باشد که باردار نیستید. این روش تشخیص سریع بارداری، بر اساس سنت است و هیچ مدرک علمی برای حمایت از آن وجود ندارد.

تست بارداری با صابون

تست بارداری با صابون از دیگر روش‌های تشخیص سریع بارداری است که برای انجام آن می‌توانید از هر نوع صابونی استفاده کنید. برای این کار، تکه‌ای صابون بردارید و مقداری از ادرار خود را روی آن بریزید. در صورتی که حباب ایجاد شد باردار هستید؛ در غیر این صورت باردار نیستید.

تست بارداری با جوش‌شیرین

از دیگر روش‌های خانگی تشخیص سریع بارداری می‌توان به تست بارداری با جوش شیرین اشاره کرد. در این روش لازم است که دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین بردارید و دو قاشق غذاخوری ادرار به آن اضافه کنید. آنگاه واکنش را مشاهده کنید. اگر حبابهایی مانند زمانی که در بطری نوشابه را باز می‌کنید می‌بینید، باردار هستید.

نکاتی برای افزایش دقت تست‌های بارداری خانگی

اگر یکی از تست‌های خانگی را امتحان کردید و مثبت شد، برای اطمینان می‌توانید بار دیگر آن را تکرار کنید یا از روش دیگری استفاده کنید.

  • از اولین ادرار روز استفاده کنید زیرا سطح hCG غلیظی دارد.
  • از یک ظرف پلاستیکی تمیز برای جمع‌آوری ادرار استفاده کنید.
  • مقدار قابل توجهی ادرار برای آزمایش جمع آوری کنید. اگر خیلی کم باشد، ممکن است برای دادن نتیجه صحیح کافی نباشد.
  • برای دیدن واکنش صحیح ،۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید

روش‌های آزمایشگاهی تشخیص بارداری

هدف از انجام آزمایش‌های بارداری این است که وجود یا عدم وجود هورمونی به نام (hCG) یا گنادوتروپین جفتی انسان معین شود. در صورتی که باردار باشید سطح هورمون hCG افزایش یافته و با گذشت دو سه روز، دو برابر می‌شود.

آزمایش ادرار

یکی از روش‌های آزمایشگاهی تشخیص سریع بارداری، آزمایش ادرار است. که در‌آن باید نمونه ای از ادرار خود را به آزمایشگاه تحویل دهید تا پس از بررسی مثبت یا منفی بودن نتیجه مشخص شود.

آزمایش خون

آزمایش خون برای تشخیص سریع بارداری در مطب پزشک یا آزمایشگاه صورت می‌گیرد. با استفاده از این آزمایش می‌توان بارداری را زودتر از آزمایش‌های خانگی یا ۶ تا ۸ روز پس از تخمک‌گذاری تشخیص داد. البته نتیجه آن دیرتر از آزمایش‌های خانگی معین می‌شود. آزمایش خون برای تشخیص بارداری خود دارای دو نوع، آزمایش کیفی hCG و آزمایش کمی hCG است.

آزمایش کیفی hCG: از طریق این آزمایش به راحتی می‌توان تشخیص داد که در بدن فرد باردار هورمون hCG وجود دارد یا خیر. با این آزمایش متوجه خواهید شد که باردار هستید یا نیستید. معمولا این آزمایش پس از تاخیر ۱۰ روزه قاعدگی توسط پزشک تجویز می‌شود‌.

آزمایش کمی hCG: از طریق این آزمایش می‌توان مقدار دقیق هورمون hCG موجود در خون را تشخیص داد. حتی اگر میزان هورمون hCG بسیار پایین باشد باز می‌توان با این آزمایش بارداری را تشخیص داد. زیر آزمایش کمی hCG با دقت بالایی هورمون hCG خون را اندازه‌گیری کند. با این ویژگی، شناسایی و پیگیری مشکلات دوره بارداری هم راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین این آزمایش می‌تواند در پیشگیری از بارداری خارج از رحم یا کنترل وضعیت مادر پس از سقط، یعنی زمانی که سطح hCG به سرعت کاهش می‌یابد، موثر باشد.